Betrokkenheid Gouwenaar een must
BlogPosted by Eppy Boschma Wed, September 20, 2017 01:19:46Betrokkenheid Gouwenaar een must
CDA Gouda dient verbetervoorstellen in op mobiliteitsplan
Stad in beweging. Zo heet het mobiliteitsplan waar de raad in Gouda zich deze week over buigt. Een mooie titel. Maar voor je het weet zorgt het plan dat Gouda straks een onneembare vesting wordt. De teksten zorgen voor veel onrust bij bewoners, ondernemers en ook bij CDA Gouda. Wethouder Hilde Niezen van Groen Links geeft aan dat de soep niet zo heet gegeten wordt, maar toch. Vanuit het CDA hebben we verbetervoorstellen ingediend. Want we willen helderheid.
Als CDA Gouda zetten we in op een Gouda dat bereikbaar blijft, waar de doorstroming van het verkeer verbetert, waar duurzaamheid én verkeersveiligheid hoog op de agenda staat en er oog is voor een goede ontsluiting in de regio.
Verbetervoorstellen dus. Maar welke?
Betrokkenheid belanghebbenden en raad bij
keus voor concrete maatregelen
We willen klip en klaar vastleggen dat belanghebbenden, zoals bewoners
en ondernemers, intensief betrokken zijn bij de uitwerking en het proces om
te komen tot keuzes over uiteindelijke concrete verkeersmaatregelen. Zonder draagvlak
geen succesvolle mobiliteit is onze stelling. Ook als raad willen we vinger aan
de pols houden en vragen voorgenomen besluiten eerst met de raad te
delen zodat wij er wat van kan vinden.
Geen knip Bodegraafsestraatweg
Opheffen op een aantal plekken van doorgaand verkeer, zoals de voorziene
knip op de Bodegraafsestraatweg, willen we niet op die manier. De focus moet
gericht zijn op het verminderen of ontmoedigen van het doorgaande verkeer. Dat
geldt bijvoorbeeld ook voor de singels en het stuk van Rotterdamseweg naar
Goejanverwelledijk. En wie weet komen bewoners, ondernemers, kennisinstellingen en
gemeente uiteindelijk wel tot hele andere oplossingen. Een Green Deal emissieloze
binnenstad?
Plaswijckweg verkeersveiliger
Al voordat ik raadslid werd, herinner ik mij de bijeenkomsten waarin wijkteam
Plaswijck al met scholen en hun leerlingen bezig was om plannen te maken voor
meer verkeersveiligheid op de Plaswijckweg. Maar liefst 40 suggesties hebben ze
aangeleverd. Maar tot hun, en ons verdriet staat er weinig concreet opgenomen in
het plan. Ook dat moet anders. Christiaan Quik (CU) stelt daarom met mij en
anderen voor in ieder geval snel een aantal schoolzones aan te leggen.
Betaald parkeren niet zonder
draagvlaktoets
Op een aantal plekken in de stad - rondom gebieden waar betaald parkeren geldt,
heb je soms dat de verkeersdruk vanwege het parkeren steeds een straat
opschuift. Maar dat mag geen reden zijn om in die gevallen betaald parkeren in
te voeren zonder de bewoners serieus te horen. Juist die betrokkenheid van
bewoners is goud waard en moeten we koesteren.
Aanpakken chaotische situatie
fietsparkeren Binnenstad
Stoort u zich weleens aan de
chaotische situatie van het fietsparkeren? Iedereen doet maar wat zo lijkt het.
Dat moet beter. Wij vragen vooruitlopend op een fietsverbeterplan alvast
concreet een aantal acties in te zetten. Dat kan van alles zijn. Als het
fietsparkeren er maar overzichtelijker van wordt en handhaving versterkt.
Daar zetten wij ons voor in bij de behandeling van het mobiliteitsplan.
Opdat
Gouda een stad in beweging blijft.
Ik ben benieuwd,…
- Comments(0)//blog.eppyboschma.nl/#post38